Domowe pierogi ruskie z masłem i karmelizowaną cebulką

Każdy ma swój sposób na ruskie pierogi. Moim tajemniczym składnikiem jest biały pieprz oraz bryndza, gałka muszkatołowa, masło i karmelizowana cebula. Przyznam, że dopracowanie tego przepisu zajęło mi trochę czasu, ale już mogę się nim z Wami podzielić.

Domowe pierogi ruskie z masłem i karmelizowaną cebulką
Domowe pierogi ruskie z masłem i karmelizowaną cebulką

Ciasto:
  • 1/5 kg mąki
  • 3 łyżki oleju słonecznikowego
  • 3 łyżki oliwy z oliwek
  • 1/2 szklanki gorącej wody (nie wrzącej, ja daję z kranu)
  • szczypta soli

Farsz

  • 5-6 ziemniaków
  • 250 dag twarogu wiejskiego tłustego (Piątnica)
  • kostka bryndzy (125g)
  • gałka muszkatołowa
  • łyżka masła  82%
  • 2 średnie cebule
  • 1/2 łyżeczki cukru
  • biały pieprz
  • sól


FARSZ

W osolonej wodzie gotujemy ziemniaki, po wystudzeniu przeciskamy przez praskę lub gnieciemy na puere.

Na patelnię wrzucamy łyżkę masła, pokrojoną w drobną kosteczkę cebulę, szczyptę soli i 1/5 łyżeczki cukru. Przysmażamy cebulę na złoto (cukier lekko się skarmelizuje) i wystudzoną dodajemy do ziemniaków.

Twaróg i bryndzę rozgniatamy widelcem i dodajemy do ziemniaków.

Całość przyprawiamy sporą ilością pieprzu, ścieramy też szczyptę świeżej gałki muszkatołowej.

Wszystkie składniki dokładnie mieszamy, aż nabiorą konsystencji farszu.

CIASTO

Do miski wsypujemy mąkę i szczyptę soli. Następnie dolewamy olej, oliwę oraz gorącą wodę z kranu.

Wyrabiamy ciasto - w konsystencji powinno przypominać plastelinę. Jeśli jest za płynne, trzeba podsypać mąką, jeśli zbyt twarde - dolać więcej wody. Ciasto dzielimy na 4 części, zostawiamy w misce a miskę przykrywamy ściereczką i zostawiamy w ciepłym miejscu. Trzymanie ciasta pod ściereczką w ciepłym miejscu sprawi, że ciasto nie wyschnie, będzie bardziej delikatne i plastyczne.

Stolnicę posypujemy mąką, wałek również. Rozwałkowujemy ciasto na ok. 1,5-2 mm. Ja robię to na oko, rozwałkowuję do momentu, aż stanie się już lekko przeźroczyste. Olej i oliwa dodana do ciasta sprawi, że nawet cienkie ciasto nie rozklei się podczas gotowania.

Z ciasta wykrawamy kółeczka (ja używam do tego kieliszka z Ikei), do środka wkładamy pół łyżeczki farszu i sklejamy palcami (dwukrotnie) oraz wykańczamy widelcem.

Pierogi wrzucamy na gorącą, posoloną wodę, delikatnie mieszamy i czekamy, aż wypłyną. Od wypłynięcia gotujemy jeszcze ok 2-3 min (w zależności od grubości ciasta). Jeśli nie jesteście pewni, możecie wyjąć jednego i skosztować :)

Ugotowane pierogi podajemy z cebulką przygotowaną w ten sam sposób, co do farszu (czyli na maśle, z solą i cukrem) oraz kwaśną śmietaną 18%. Na drugi dzień odsmażane na masełku lub smażone na głębokim.

Jeśli robicie więcej pierogów i nie chcecie na drugi dzień zastać w lodówce wielkiej, pierogowej kuli, której w żaden sposób nie da się rozdzielić, już podczas gotowania przygotujcie odpowiednio talerze. Do szklanki wlewamy trochę oleju, maczamy w nim pędzel i smarujemy nim talerze. Na talerzach posmarowanych olejem układamy pierogi - najlepiej, żeby się ze sobą nie stykały. Zanim wystygną przekładamy je na drugą stroną.

Domowe pierogi ruskie z masłem i karmelizowaną cebulką
Domowe pierogi ruskie z masłem i karmelizowaną cebulką

Domowe pierogi ruskie z masłem i karmelizowaną cebulką
Domowe pierogi ruskie z masłem i karmelizowaną cebulką

Smacznego :)

1 komentarz :

  1. Uwielbiam pierogi ruskie , dla mnie to najsmaczniejsze pierogi . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń